حمل بار به عراق

حمل بار به عراق

حمل بار به عراق

حمل بار به عراق

اشنایی با استان ها و شهرهای عراق

استان های عراق

کشور عراق دارای 18 استان می باشد که بر حسب قانون اساسی مصوب بعد از سقوط رژیم بعث عراق در سال 2003 میلادی به صورت فدرالی اداره میشوند. سه استان شمالی عراق به نام سلیمانیه .اریبل و دهوک با اعلام حکومت خود مختار تحت فدرال به مرکزیت اربیل اداره می شوند که این نوع اعتلاف جفرافیایی برای استان ها نیز مقدور است اما تا امروز تجمیع استانی در 15 استان دیگر عراق شکل نگرفته است . سه استان بصره . ناصریه و المثنی با همه پرسی از مردم تصمیم به اعلام اقلیم جداگانه ای در جنوب داشتند که رای ماخوذه به اکثریت نرسید و طبق روال قبل و تحت نظارت حکومت مرکزی در بغداد در حال حاضر اداره می شوند.

اما چنانچه بخواهیم عراق عراق را برحسب بازار اقتصادی تقسیم بندی کنیم به سه ناحیه می توان بازرا عراق را مجزا نمود.

1-بخش عربی 10 استان مرکزی و جنوبی عراق به مرکزیت بغداد (دارای 70درصد جکعیت . اب و هوای گرم و خشک در مرکز گرم و مرطوب در جنوب .اعل تشیع . عرب زبان ودارای چاه های نفت متعدد و با منابع ابی کتوسط و زمین های کشاورزی نسبتا مساعد)

2-بشخ عربی غربی با 5 استان رمادی (دارای 15 درصد جمعیت . اب و هوای خشک در مرکز و معتدل در شما ل غرب . اهل تسنن . عرب زبان و دارای دو مرکز نفتی بزرگ در کرکوک و کوصل با منابع ابی کم و زمین های کشاورزی نسبتا مساعد)

3- بخش کردی با 3 استان به مرکزیت اربیل (اب و هوای نسبتا معتدل رو به گرم . اهل تسنن .کرد زبان . بدون منابع ابی بالای متوسط و زمین های کشاورزی مساعد)

در کجای عراق برای صادرات و ثبت شرکت . ثبت برند و.... تمرکز کنیم

اگر چه بغداد به عنوان پایتخت رسمی کشور عراق همه احزاب . گروه ها و مذاهب مختلف اسلامی را در خود جای داده . اما به دلیل حضور قدرتمند اکثریت شیعه عرب . عملا حکومت در دستاین افراد بوده به طوری که بغداد و 9 استان جنوبی را پیش از بقیه عراق تحت سیطره اقتصادی و تجاری خود قرار داده که تمرکز مصرف بر اساس تراکم جمعیت و نیز مرکزیت توزیع کالا در بغداد در این قسمت دلیل مضاعفی است . بر رونق اقتصادی کشور در این ناحیه انتخاب گردد . نزدیکی بر اولویت دادن 10 استان مورد نظر به عنوان بازار اصلی صادراتی ما می باشد که توصیه می گردد ثبت شرکت . ثبت برند . ایجاد دفات ر عمده فروشی کالا .اجاره انبار  .دفاتر مرکزی صادرات خدمات فنی و مهندسی در بغداد انجام شود و در دیگر استان هاس جنوبی یا مناطق کرد نشین و غربی شعبه هایی ایجاد گردد یا نمایندگی فعال اعطا شود و ذیلا توضیحاتی به تفکیک استان ها جهت اطلاعات بیشتر احتصار ارائه میگردد. 

 توضیحات تفصیلی و تفکیکی استان های عراق

نقشه کشور عراق

استان بغداد

مساخت .4555 کیلومتر مربع

جمعیت . 8296401 نفر

استان بغداد یکی از استان های هجده گانه عراق است که مرکز ان شهر باستانی بغداد (پایتخت عراق) است . این استان که در قسمت مرکزی کشور عراق قرار دارد از استان های کم وسعت این کشور است.

بیشتر ساکنان  این استان به طور عمده عرب ها تشکیل می دهند .در این استان اقلیت های اسوری و کردی نیز به ویژه در بغداد زندگی میکنند.

بغداد

بغداد / میدان التحریر

بغداد بزرگ ترین شهر عراق .مرکز استان بغداد و پایتخت این کشور است .که در وسط قرار دارد. این شهر را به یکی از شهر های بزرگ جنوب غرب اسیا دانسته اند.

بغداد  مرکز اقتصادی و تصمیم گیری های سیاسی عراق بوده و عمده کالا ها از این ضهر به دیگر استان ها توزیع میگردد . بغداد دارای فرودگاه بین المللی بزرگی است که همه روزه ده ها پرواز از کشورهای مختلف و از اقلیم کردستان در ان تردد دارند.

محلات اصلی بغداد

-اعظمیه . سنی نشین

-کاشمیه . شیعه نشین

-کراده . مختلط

-المنصور . متخلط 

-دوره . مختلط 

-بغداد الجدیدیه . مختلط

- شهرک صدر . شیعه نشین

-شهرک حریه . مختلط

استان اربیل

مساحت . 15074 کیلومتر مربع

جمعیت . 1896409 نفر

استان اربیل یکی از استان های هجده گانه کشور عراق است و در مرکز ان شهر اربیل است.

این استان که در شمال کشور عراق قرار دارد . از استان های کرد نشین عراق است و در زبان کردی (هه ولیر =hewler) نام دارد.

استان اربیل مقابل استان اذربایجان غربی ایران قرار دارد و دارای گمرکات مرزی مشکترک با ایران است که مهم ترین ان (پیرانشهر ) (حاج عمران‌) می باشند.

اربیل

شهر اربیل عراق

اربیل یکی از شهر های کردستان عراق مرکز استان اربیل است . در 80 کیلومتری شرق موصل قرار گرفته است .

در سده هاس میانه اربیل یک کانون بازرگانی در جاده میان موصل تبدیل شد و امروزه نیز با قرار داشتن در مسیر های جاده ای و ریلی از اهیمیت  زیادی برخوردار است.

این شهر دارای دو فرودگاه می باشد که از استانداردهای بین المللی برخوردار می باشد. حزب دموکرات کردستان به ریاست اقای مسعود بارزانی در این شهر حاکم است.

استان انبار

مساحت . 138501 کیلومتر مربع

جمعیت . 1836101 نفر

انبار نام یکی از استان های هجده گانه کشور عراق است انبار ک بزرگ ترین استان عراق است در غرب این مشور است . نام این استان و منطقه فارسی است . در زمان ساسانیانانبار اذوقه لشکریان ایرانی رهسپار مرزها بوده است . مرکز اسن استان شهر رمادی است.

 

شهر های استان.

-رمادی

-سداح

-حدیثه

-هیث

-اعنا

-فلوجه

-ابو غریب

-قائم

-نخیب

-کبیسه

-اسد

رمادی

شهر رمادی عراق

 

شهر رمادی مرکز استان انبار عراق است.

شهر رمادی در 100 کیلومتری باختر بغداد است .رمادی نقطه جنوب غربی مثلث سنی در عراق به شمار می اید . بیشتر مردم رمادی سنی مذهب و از قبیله دلیم هستند.

یکی از سهرک های چسبیده به نام حبانیه محمل یکی از پایگاه های بزرگ نظامی امریکاییان به نام التقدم است.

استان بابل

مساحت .2140980 کیلومتر مربع

جمعیت . 2140980 نفر

مرکز استان . حله

بخش های مهم

مدائن . مهاویل . مصیب . حله محمودیه

دورازه یایل

دروازه بابل

حله

حله در حنوب بغداد و در استان بابل واقع شده و شهری است در عراق مرکزی روی رودخانه فارت 100 کیلومتر یجنوب بغداد . حله مرکز استان بابل و نزدیک شهرهای باستانی بابل قدیم و کیش قرار دارد. تولیدات این شهر در منطقه کشاورزی و عمدتا از طریق پمپاژ اب از رودخانه ابیاری می شود شامل حبوبات .میوه و منسوجات است . حله زمانی مرکز عمده دانش و پژوهش اسلامی بود . مشهور است که مقبره حضرت حزقیل (پیامبر یهودی ) در نزدیکی دهکده می باشد.

استان بصره

مساخت .19070 کیلومتر مربع

جمعیت .2977446 نفر

بصره نم یکی از استان های هجده گانه کشور عراق است . بصره در جنوب عراق واقع شده است و با ایران و کویت مرز مشترک دارد . مرکز ان شهر بصره است که دومین شهر بزرگ عراق بعد از بغداد است.

پس از ناخیه خودمختا کردستان در شمال عرق استان های بصره و ذی قار و میسان نیز خواستار تشکیل یک منطقه خود مختار شده اند.

شهر بصره

شهر بصره عراق

شهر بصره در جنوب عراق در کنار رودخانه اروند رود و در فاصله 100 کیلومتری دهانه خلیج فارس قرار دارد.

این شهر بزرگ و مهم ترین شهر بندری این کشور است .

بصره داراری فرودگاه بین المللی است . که پروازهای محدودی راروزانه از دیگر کشورها دارد و داراری مرز مشترک و گمرک مرزی به نام (شلمچه ) است.

استان تمیم

مساخت .10282 کیلومتر مربع

جمعیت .1641140 نفر

مرکز استان . کرکوک

اکثریت قریب به افاق جمعیت را کردها تشکیل میدهند . از سال 2003 حدود 100000 عرب این استان را ترک نموده اند و حدود 300000 نفر مهاجرت کرد به این استان بازگشته اند.

پس از تهاجم نظامی امریکا به طور غیر رسمی از این استان تحت کنترل کردها قرار گرفته است.

کرکوک نیز یکی از مزکز مهم نفتی کشور عراق محسوب میگردد.

بخش های مهم

-هاویدشا

-داکوک

-کرکوک

-مکسور

شهر کرکوک

ارگ کرکوک

 شهر کرکوک مرکز استان تمیم (استان کرکوک) و در شمال شرقی عراق واقع شده است.

نکته . در راستای سیاست عربی نمودن رژیم بعث قسمت هایی از این استان جدا و به استان صلاح الدین و سلمانیه ملحق گردید.نام قبلی استان کرکوک بوده که به تمیم تغییر نام یافته است.

استان دهوک

مساحت .6563 کیلومتر مربع

جمعیت .1327322 نفر

استان دهوک از استان هاس کرد نشین کشور عراق است که در شمال این کشور و در منطقه خودمخختار کردستان عراق دارد. مرکز ان شهر دهوک است . نام این منطقه در زمان اسوری نوهادرا است و پیش از 1976 میلادی بخشی از استان نینوا به شمار می امد و استان موصل هم نامیده می شد. در جنگ 1991 خلیج فارس شهر دهوک تخلیه شد و به اشغال نیورهای بعثی در امد . از زمان سرنگونی صدام حسین این شهر از نو رونق خود را بازیافته است . از دگر شهر های مهم این استان زاخو است.

تمامی کالاهای صادراتی ترکیه به عراق منحصرا از تنها گمرک مشترک با اقلیم کردستان در این استان یعنی (ابراهیم خلیل) وارد کشور عراق می گردد.

شهر ها و روستاهای اسوری نشین دهوک

-اورزوق

-باده وش

-ببادی

-دهی

-داوودیه

-سرسنگ

-سمیل

-هرمش

-هزانی

شهر دهوک

شهر دهوک

دهوک شهری است کردنشین در شمال عراق مرکز استان دهوک عراق است .مردم این شهر به گویشی از زبان کرمانجی تکلم میکنند و اکثرا با زبان ترکی هم اشنا هستند.

استان دیاله

دیاله هجدهمین استانعراق واقع در شمال شرقی بغداد . که به دنباله ان تا نرز ایران امتداد دارد . استان دیاله یا دیالی از استان های شرقی کشور عراق است . نام دیال برگفته از یکی از شاخه های اصلی رودخانه دجله است.

ساکنان این استان به طور عمده عرب هستند.از شهرهای بزرگ ان میتوان خانقین را نام برد.

در این استان درختان نخل و پرتقال به فور یافت می شود. بخشی از قسمت کرد نشیم استان دیاله در قلمرو کردستان خودمختار است.

مرکز استان .بعقوبه

مساحت.17685 کیلومتر مربع

جمعیت . 1697067 نفر (اکثریت انها عرب سنی و کرد هستند)

این استان با استان کرمانشاه ایران هم مرز است و دارای دو گمرک مشترک مرزی به نام پرویز خان و خسروی می باشد.

شهر بعقوبه

بعقوبه مرکز استان دیاله است که در 50 کیلومتری شمال شرقی بغداد . کنار رودخانه دیاله ودرست در لبه بیرونی مثلث سنی نشین عراق واقع شده است.ساکنان شهر در نهایت بالای 300000 نفر بودند . اما بر طبق گزارشی در فوریه 2007 به دیلی خشونت فرقه ای یا مخفی ماندن مردم در منازل مانند یک شهر متروکه شده است.

استان ذی قار

مساحت . 12900 کیلومتر مربع

جمعیت . 2159215 نفر

مرکز استان . ناصریه

بخش های استان . ناصریه . وفایه . شترا

ناصریه

ناصریه در کنار رود فرات و مرکز استان ذی قار می باشد . فاصله این شهر تا بغداد 360 کیلومتر است و از استان های شیعه نشین می باشد.

استان سلیمانیه

مساحت . 17023 کیلومتر مربع

جمعیت . 2209291 نفر

 استان سلیمانیه در قسمت شمال شرقی عراق و در مجاورت کشور ایران واقع شده است و غالب جمعیت ان کرد هستند. اسن استان بخشی از نایح خودمختار کردستان عراق می باشد.

استان سلیمانیه با استان کردستان ایران هم مرز است و دارای گمرکات مشترک مرزی مهم ترین ان (باشماق ) می باشد . خودروهای سبک و سنگین ایرانی و عراقی به سهولت تردد می نمایند.

 

بخش های مهم.

-چمچمال

-دربندیخان

-دوکان

-حلبچه

-کلار

-پنجوین

-پیشدار

-سلیمانیه

شهر سلیماینه

سلیمانیه عراق

شهر سلیمانیه مرکز استان شلیمانیه عراق است. اسن شهر در شمال شرقی عراق .نزدیک یه مرز ایران و در منطقه خودگردان کردستان قرار دارذ.

زبان مردم ان کردی است و از کانون های مهم اقتصادی در کردستان عراق است.

این شهر و به طور کلی استان سلیمانیه پیوندهای استوار اقتصادی با ایران دارد.

استان صلاح الدین

مساحت .24751 کیلومتر مربع

جمعیت . 1655911 نفر

صلاح الدین کی از استان های کشورر اق است . جمعیت ان در سال 2003 برابر با 114500 نفر بود. مرکز استان شهر تکریت است ولی شهر دیگری به نام سامرا که به مراتب بزرگتر از تکریت است نیز در همین استان قرار دارد . این استان را به نام صلاح الدین ایوبی از رهبران مسلمان کردتبار مربو یه سده دوازدهم میلادی نام گذاری کرده اند.

تکریت

تکریت نام شهری است در شکور عراق واقع در 140 کسلومتری شمال یغداد و بر کرانه رود دجله . تکریت مرکز اشتان صلاح الدین عراق و زادگاه دیکتاتور سابق عراق .صدام حسین است .

استان قادسیه

مساحت . 81533 کیلومتر مربع

جمعیت . 1333870 نفر

استان قادسیه یکی از استان های هجده گانه کشور عراق است. این استان در مرکز عراق قرار گرفته و مرکز ان شهر دیوانیه است .

دیوانیه

دیوانیه مرکز استان قادسیه است .ناحیه اطراف شهر که به خوبی از طریق رودخانه فرات ابیاری می شود غالبا به عنوان یکی از حاصل خیز ترین مناطق عراق مطرح است .اینشهر روی راه اصلی حمل و نقل راه اهن بین بغداد و بصره واقع شده است.

استان کربلا

مساحت . 5034 کیلومتر مربع 

جمعیت . 1254205 نفر

کربلا نام یکی از استان های هجده گانه کشور عراق است که مرکز ان شهر کربلا است.

شهر کربلا 

کربلا

شهر کربلا یکی از شهرهای کشور عراق است که در ناحیه باختری فرات قرار دارد و فاصله اشت تا بغداد 150 کیلومتر است . حرم های مطهر امام حسین علیه السلام . حضرت ابولفضل العباس و 72 تن یاران باوفای سید الشهدا (ع) در این شهر قرار دارد .کربلا به دلیل تجمع زائران شیعه از سراسر جهان به لحاظ توریستی و اقتصادی دارای رونق فراوانی است . این شهر هنوز فاقد فرودگاه است.

استان مثنی

مساحت . 51740 کیلومتر مربع

جمعیت . 845573 نفر

مثنی نام یکی از استان های هجده گانه کشور عراق است . این استان در جنوب قارا دارد و با شکور عربستان هم مرز است . مرکز این استان شهر سماوه است . پیش از سال 1976 این منطقه به همراه مناطق نحف و قادسیه بخشی از منطقه دیوانیه بودند.

ویرانه های سومری اوروک که گفته شده نام عراق احتملا از این نام گرفته شده در استان مثنی قرار دارد . در 13 ژانویه 2006 نیرو های برتانیایی . استرالیایی و ژاپنی مسئولیت امنیت این استان را به نیروهای عراقی واگذار کردند که نخستین واگذاری امنیت یک استان از سوی نیروهای بیگانه در عراق بود.

سماوه

سماوه مرکز استان مثنی . در 280 کیلومتری جنوب شرقی بغداد و در نیمه راه بین بغداد و بصره در لبه شمالی استان مثنی واقع شده است.

استان میسان

مساحت . 16072 کیلومتر مربع

جمعیت . 1142353 نفر

میسان یکی از استان های هجده گانه کشور عراق است . این استان در خاور عراق و در مرز ایران قرار گرفته است . مرکز ان شهر عماره است که برکرانه رود فرات قرار گرفته است و دومین شهر ان مجبرالکبیر نام دارد . این استان در همسایگی ایران است و دارای یک گمرک مشترک به نام چذابه می باشد.

شهر عماره

عماره مرکز استان میسان . واقع در جنوب شرقی عراق و در نزدیکی رود دجله می باشد . در اکتبر 2006 کنترل این سهر در دست شیعیان قرار گرفت.

استان نجف

مساحت . 28824 کیلومتر مربع

جمعیت . 1511636 نفر

نجف نام یکی از استانن های هجده گانه کشور عراق است مرکز این استان شهر مقدس نجف اشرق است.

این شهر از مراکز مهم شیعه نشین است و مرقد مطهر امام علی (ع) و مسجد کوفه در این شهر قرار دارد. شهر نجف مرکز علوم دینی و دومین شهر علوم جدید و دانشگاه های عراق نیز می باشد.

این شهر دارای فرودگاه مستقل بوده و ورزانه ده ها پرواز از کشورهای مختلف به ویژه کشور های همسایه و شهرهای مهم ایران تردد دارد.

شهر نجف اشرف

نجف

نجف ( به فتح نون و جیم ) به معنای تل . زمین و بلندی که اب به ان نرسد است . اسن شهر در مغرب فرات و در کشور عراق واقع شده است .شهر نجف مدفن امام علی ابن ابی طالب علیه السلام اولین پیشوای شیعیان جهان می باشد . نجف در 160 کیلومتری جنوب بغداد قرار گرفته است . این شهر مرکز استان نجف است و از مقدس ترین شهر های شیعی و مرکز قدرت سیاسی شیعیان در عراق به شمار میرود . شهر نجف از لحاظ جغرافیایی در نزدیکی شهر کوفه قرار گرفته است.

نزدیکی شهر نجف وکوفه به نحوی است که نمیتوان این دو شهر را از یکدیگر مجزا دانست.

استان نینوا

مساحت . 37323 کیلومتر مربع

جمعیت . 3845780 نفر

استان نینوا از استان های کشور عراق است که در شمال غربی این کشور واقع شده است .

مرکز استان شهر موصل است . ساکنان این استان به طور عمده عرب می باشند.

شهر موصل

موصل شهری است شمال کشور عراق و مرکز استان نینوا . رود دجله از میان ان میگذرد و پنج پل دو قسمت شهر را به هم پیوند میدهند

این شهر در 396 کیلومتری شمال غربی بغداد قرار دارد.

موصل در اغاز خلوان و در دوران ساسانی بوذاردشیر نام داشت . نام بوذارشیر منسوب به اردشیر بابکان . بیانگذار دودمان ساسانی بود .مسیحت از سده دوم میلادی در این منطقه حضور داشته است . .درصد عمده ای از جمعیت این شهر را عرب ها تشکیل می دهند. در این ناحیه اقلیت های کرد و اسوری نیز زندگی می کنند . موصل یکی از مراکز نفتی و اقتصادی عراق محسوب میشود.

استان واسط

مساحت . 17153 کیلومتر مربع

جمعیت . 1423567 نفر

استان واسط یکی از استان های کشور عراق است . واژه واسط در زبان عربی به معنی میانب و میانگاه است . علت نامگذاری این است که منطقه واسط در راستای رودخانه دجله و در میانه اره بغداد به خلیج فارس قرار دارد. شهر های اصلی ان عبارتند از کوت و الحی . ایران در استان ایلام مرز مشترک به نام مهران با این استان دارد . که نسبتا رونق خوبی برخوردار است.

کوت

کوت مرکز استان واسط است.واقع در شرق عراق است و اکثریت قریب به اتقاق مردم کوت شیعیه هستند . این شهر در نزدیکی بغداد قرار دارد که محلی برای تردد کامیون های حامل بار از شرق به غرب و شمال به جنوب می باشد.

استان های عراق در یک نگاه

درصد

جمعیت

نام استان

21/17

8296401

بغداد

9/81

3845780

نینوا

7/60

2977446

بصره

5/64

2209291

سلیمانیه

5/51

2159215

ذی قار

5/46

2140980

بابل

6/84

1896409

اربیل

4/68

1836101

انبار

4/33

1697067

دیالی

4/19

1641140

تمیم

3/86

1511636

نجف

3/63

1423567

واسط

3/40

1333870

قادسیه

3/39

1327322

دهوک

3/20

1254205

کربلا

2/16

845573

مثنی

2/91

1142353

میثان

4/22

1655911

صلاح الدین

100/00

39194267

جمع

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی